Hielprik en Gehoortest

In de eerste week na de geboorte zal een verpleegkundige van de jeugdgezondheidszorg thuis langskomen om de hielprikscreening en gehoorscreening uit te voeren bij jullie kindje. In Nederland komen alle kinderen hiervoor in aanmerking, maar deelname is vrijwillig. Jullie hoeven hier zelf niks voor te regelen, maar wel is het belangrijk dat er aangifte gedaan wordt bij de burgerglijke stand van de geboorte van jullie kindje. Na de aangifte stuurt de gemeente een digitaal bericht naar een landelijk registratiesysteem (RIVM), die vervolgens het consultatiebureau inlichten en de opdracht geven de screening uit te voeren.

Hielprik

Bij de hielprik wordt er wat bloed afgenomen uit de hiel van je kindje. Dit bloed wordt onderzocht op een aantal zeldzame en ernstige ziektes. De meeste ziektes zijn niet te genezen maar bij tijdige opsporing wel goed te behandelen. Daarom vinden wij deelname aan de hielprik ook erg belangrijk.

Er wordt onderzocht op de volgende ziektes:

• schildklieraandoeningen
  • bijnieraandoeningen
  • erfelijke bloedarmoede (sikkelscenziekte en thalassemie)
  • longziekten (taaislijmziekte oftwel cystic fibrosis)
  • stofwisselingsziektes

Wanneer de uitslag goed is ontvang je geen bericht van de hielprik. De uitslag is binnen 5 weken bekend. Dus wanneer jullie geen bericht hebben ontvangen binnen 5 weken na het uitvoeren van de hielprik, mag je ervan uit gaan dat alles goed is. Wanneer er een afwijkende uitslag gevonden wordt, ontvangen jullie bericht via de huisarts. Bestaat er twijfel over een uitslag of is er te weinig bloed afgenomen om het goed te kunnen beoordelen, dan zal de hielprik worden herhaald.

Gehoortest

In de meeste gevallen wordt samen met de hielprik de gehoortest uitgevoerd. Met deze test wordt gemeten of je kindje genoeg kan horen om te leren praten. Belangrijk is dat bij het uitvoeren van de gehoortest het kindje in een rustige omgeving ligt. De verpleegkundige doet een zacht dopje in het oor van jullie kindje. Dit dopje is verbonden met een meetapparaat. De test duurt enkele minuten en jullie krijgen meteen de uitslag. Een onvoldoende testuitslag betekent niet meteen dat je kindje niet goed hoort. De test wordt dan herhaald. Indien er drie keer een onvoldoende uitslag naar voren komt, dan wordt het gehoor verder onderzocht in een audiologisch centrum. Ook bij de gehoortest is deelname niet verplicht.

Aan de hielprik en de gehoortest zijn geen kosten verbonden.

Aanbevolen folder: