SPOED belinstructies

Buikpijn

Buikpijn is een kwaaltje dat in de zwangerschap geregeld voorkomt. Buikpijn kan verschillende oorzaken hebben. Vanwege de groei kunnen de banden waar de baarmoeder mee vast zit in je buik op spanning komen te staan, dit noemen we bandenpijn. Wanneer je baarmoeder steeds groter wordt, brengt het andere organen, vooral de darmen in de verdrukking waardoor ook een onaangenaam gevoel kan ontstaan in je buik. Daarnaast is je baarmoeder een spier en die trekt (zoals alle spieren doen) zo nu en dan samen. Dit noemen we harde buiken.

Wanneer moet je ons bellen;

• Heb je een continue buikpijn icm een keiharde buik, welke niet meer ontspant neem dan contact met ons op!
  • Ben je < 37 weken zwanger en heb je buikpijn icm bloedveries of vruchtwaterverlies neem dan contact met ons op!
  • Ben je < 37 weken en heb je vaak/regelmatig last van harde buiken neem dan contact met ons op!

Vochtverlies

Tijdens de zwangerschap kan je last hebben van vaginale afscheiding. Dit kan ook wat wateriger zijn dan normaal gesproken. Ben je < 37 weken zwanger en twijfel je of je vruchtwater verliest neem dan DIRECT contact met ons op. Probeer het vochtverlies op te vangen als dit lukt, dan kunnen wij beter beoordelen of er sprake is van vroegtijdig gebroken vliezen.

Ruim helderrood bloedverlies

Bloedverlies kan voorkomen in de zwangerschap. Je baarmoederhals is in de zwangerschap sterk doorbloedt, een gesprongen vaatje kan al snel zorgen voor een beetje bloedverlies. Wanneer je ruim helderrood bloedverlies hebt is dit altijd een reden om DIRECT te bellen, ongeacht je zwangerschapstermijn.

Klachten hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk kan in de zwangerschap gevaarlijk zijn. Het kan zelfs een symptoom zijn van een zwangerschapsvergiftiging. Heb je last van de volgende klachten;

• hoofdpijn
  • bandgevoel bovenbuik
  • bandgevoel hoofd
  • pijn tussen de schouderbladen
  • misselijkheid
  • overgeven
  • sterretjes zien / visusklachten
  • vocht vasthouden
  • tintelingen in handen

Neem dan contact met ons op. We willen dan graag je bloeddruk meten.

Ongerustheid

Ongerustheid is altijd een reden om te bellen. Niemand maakt zich voor niks ongerust. Volg je gevoel. Wij zijn ervoor om deze ongerustheid bij je weg te nemen. Soms kan dit telefonisch en soms willen we exra controles bij je doen.

Download de kaart met belinstructies!

SPOED, bel 06-46117169