Zwangerschapsklachten A-Z

Aambeien

Aambeien kunnen in de zwangerschap vaker voorkomen. Aambeien zijn uitstulpingen van bloedvaatjes bij de anus. Ze kunnen jeuken en pijnlijk zijn. Soms kunnen aambeien zelfs bloeden. Helaas is dit een veelvoorkomende klacht in de zwangerschap. Verstopping kan een oorzaak zijn van aambeien, maar het kan ook een gevolg zijn van persen tijdens de bevalling. Curanol is een creme welke goed kan helpen tegen aambeien en deze mag je gebruiken tijdens de zwangerschap. Let op: Gebruik enkel de Curanol Creme in de zwangerschap en niet de tabletten.

Bloedverlies

Bloedverlies is altijd een reden om ons te bellen. Bloedverlies kan zeker in het begin van de zwangerschap wel eens voorkomen. Bijvoorbeeld door de innesteling van het kindje, maar ook door een sterk doorbloedde baarmoedermond. Deze oorzaken zijn onschuldig. Echter kan bloedverlies ook een symptoom zijn van een miskraam of verder in de zwangerschap van een vroeggeboorte of een loslatende placenta. Graag willen wij zo snel mogelijk een controle doen om de oorzaak van het bloedverlies vast te stellen.

Brandend maagzuur

In de zwangerschap kun je last krijgen van brandend maagzuur. Dit kan irritatie aan je slokdarm veroorzaken. In de zwangerschap sluit je maagklep minder goed, waardoor er een terugstroom van maagzuur kan ontstaan. Voedingsmiddelen zoals koolzuurhoudende dranken, koffie, vet of sterk gerkruid eten en sinaasappelsap kunnen deze klachten verergeren. Je kan maagzuur verminderen door deze voedingsmiddelen te vermijden. Melkproducten (vanillavla) kunnen het maagzuur verminderen. Rennies, antagel of andere maagzuurremmers zijn toegestaan in de zwangerschap.

Emoties

Een zwangerschap is een bijzondere en unieke gebeurtenis. Het is een periode van geluk en vreugde, maar het kan ook spanningen en onzekerheden met zich mee brengen. De zwangerschap kan verschillende ongemakken veroorzaken waardoor je niet lekker in je vel zit. Daarnaast veroorzaakt het zwangerschapshormoon zoals we allemaal wel weten, de nodige traantjes. Wisselende emoties zijn heel normaal tijdens de zwangerschap. Merk je dat je je psychisch steeds minder goed gaat voelen, laat ons dit dan weten. Mogelijk kunnen wij, de huisarts of een andere hulpverlener je hierbij helpen.

Harde buiken

Je baarmoeder is een spier die kan aanspannen en ontspannen. Wanneer je baarmoeder aanspant, noemen we dit een harde buik. Wanneer je af en toe een harde buik hebt vinden we dat heel normaal. Merk je dat je regelmatig last van harde buiken hebt, of worden de harde buiken steeds sterker neem dan contact met ons op.

Misselijkheid

Misselijkheid is waarschijnlijk een van de bekendste zwangerschapskwaaltjes. Met name de eerste 4 maanden van de zwangerschap kan je hier last van hebben. Het wordt veroorzaakt door de stijging van het zwangerschapshormoon in je bloed. Na 4 maanden is de piek bereikt en verminderen deze klachten meestal. Een lege maag kan misselijkheidsklachten verergeren. Probeer daarom vaker verdeeld over de dag, kleine beetjes te eten. Je kan vanwege de misselijkheid en minder eetlust in het begin van de zwangerschap zelfs wat afvallen.

Moeheid

Het zwangerschapshormoon kan ook moeheid veroorzaken. Met name in het eerste trimester kan je merken dat je sneller moe bent en weinig energie hebt. In het tweede trimester (vanaf de 4e maand) krijg je vaak weer meer energie. Een laag ijzergehalte kan in een enkel geval ook een oorzaak zijn van vermoeidheid. Tijdens het bloedonderzoek rond de 12 en 32 weken word je ijzer standaard mee beoordeeld.

Pigment vlekken

In de zwangerschap maak je meer pigment aan. Dit kan pigmentvlekken veroorzaken. In het gezicht noemen we dit " het zwangerschapsmasker". Het is belangrijk je goed in te smeren tegen de zon. Pigmentvlekken kunnen namelijk blijvend zijn.

Plassen

Wanneer je baarmoeder groeit geeft dit meer druk op de blaas. Hierdoor moet je vaker plassen. Aan het eind van de zwangerschap, kan ook het indalen van de baby zorgen voor druk op de blaas. Merk je dat je vaker moet plassen, maar dat er weinig urine komt (druppeltjesplassen) dan kan dat duiden op een blaasontsteking. Laat de urine dan controleren via de huisarts.  Een branderig gevoel of pijn bij het plassen blijft in de zwangerschap meestal uit. .

Rugpijn en bekkenpijn

Het zwangerschapshormoon zorg ervoor dat je bekkenbeenderen verweken. Hierdoor is er tijdens de bevalling meer ruimte voor de baby. Tijdens de zwangerschap kan dit bekkenpijn veroorzaken. Ook je rug wordt belast vanwege de groei van de buik. Ervaar je rugpijn of bekkenpijn neem dan contact op met een fysiotherapeute welke ervaring heeft met zwangeren.

Seksualiteit

De beleving van intimiteit en seksualiteit tijdens je zwangerschap kan veranderen. Bij een zwangerschap zijn er geen geboden of verboden ten aanzien van seks. Geslachtsgemeenschap kan geen miskraam of beschadiging van je kindje veroorzaken. Wel kan het soms een beetje bloedverlies tot gevolg hebben. Heb je problemen of vragen over seksualiteit kun je dit altijd met ons bespreken. Dat geldt ook als je in het verleden een vervelende seksuele ervaringen hebt gehad of als je moeite hebt met een inwendig onderzoek. Als je dit aangeeft kunnen we daar rekening mee houden, bijvoorbeeld bij lichamelijk onderzoek of bij de bevalling.

Spataderen

Tijdens de zwangerschap kun je last krijgen van spataderen (varices). Dit zijn verdikte bloedvaten die voor kunnen komen op de benen of in de schaamstreek. Spataderen kunnen vermoeide en pijnlijke benen veroorzaken. Ook in de schaamstreek kunnen ze pijnklachten of druk veroorzaken. Probeer lang staan of lang zitten te vermijden en voldoende te bewegen. Steunkousen en acupunctuur kunnen klachten verminderen. Meestal verdwijnen spataderen na de bevalling weer.

Striae (zwangerschapsstriemen)

Striae zijn scheurtjes in het onderhuidse bindweefsel. Wanneer in de zwangerschap je buik en borsten snel groeien, kan het bindweefsel niet meer voldoende meerekken en scheurt het. Hierdoor ontstaan er striemen op je huid. Je kan striae helaas niet voorkomen. Je huid insmeren met een vitame C en E creme kan helpen de huid wat soepeler te houden.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding kan in de zwangerschap toenemen. De afscheiding kan ook wat wateriger zijn dan normaal. Dat is heel normaal. Heeft je afscheiding een abnormale geur of kleur, of heb je jeukklachten of een branderig gevoel neem dan contact op met je huisarts. Het kan zijn dat er sprake is van een vaginale infectie. Zo nodig krijg je hier medicijnen voor.

Verstopping

Het zwangerschapshormoon zorgt ervoor dat je darmen trager werken. Dit kan verstopping veroorzaken. Verstopping is een vervelende klacht want je krijgt er buikpijn en harde ontlasting van. Wanneer de ontlasting hard is heb je ook weer meer risico op aambeien. Voldoende bewegen, water drinken en vezelrijke voeding eten kan deze klachten voorkomen of verminderen.

Vocht vasthouden

Tijdens de zwangerschap hou je meer vocht vast. Zeker aan het eind van de zwangerschap kan dat voorkomen. Vocht vasthouden merk je vooral aan dikke handen of voeten. Dit kan soms ook tintelingen of pijn veroorzaken. Belangrijk is dat je goed blijft drinken, dan wordt het merendeel van het vocht ook weer afgevoerd in je lichaam. Heb je last van vocht in je voeten, leg dan je benen wat hoger. Merk je in een korte tijd een flinke toename van vocht in je lichaam, neem dan contact met ons op. Dit kan een teken zijn van hoge bloeddruk.

Aanbevolen folder: